torsdag 7 april 2011

Kapitulera omedelbart eller dö

"Kapitulera omedelbart eller dö" av Sanne Näsling

Ännu en debutbok. Med en vacker framsida. Och ett vackert innehåll på ett sätt.

Boken handlar om Mary och om Lovely. Om femtonåringar. Om nagellack med roliga färgnamn. Om drömmar. Om vänskap som nästan är som systerskap och ibland som kärlek.

Mary och Lovely är bästa vänner. Deras hjärnor tänker lika. Andra tycker att dom är knäppa i huvudet, framför allt Lovely. Tillsammans drömmer dom sig bort till London. Ser världen i färger som bestäms av nagellacken dom använder. Mary vill skriva poesi och Lovely skapar konst i sitt rum.

Även denna bok är poetiskt skriven. Det är som att vara i Marys huvud. Deras svengelska. Eller egentligen inslag av engelska. Meningar, citat, låttexter. Hänvisningar till texter. De är inte dumma tjejer, utan väldigt intellektuella och medvetna om det.

Men boken är inte mycket mer än bra skriven, poetiskt skriven. Karaktärerna är genomtänkta och man får en verklig känsla för dem. Men jag skulle vilja ha mer. Jag saknar en handling. Det händer inte mycket. Inget som bygger upp mot något som sen ebbar ut. Utan det bara är.

Jag vet inte om jag skulle läst den om jag visste hur det varit att läsa den. Men samtidigt känns det som att jag kanske skulle ha missat något om jag inte läst den.


(lånad från biblioteket)

1 kommentar: