tisdag 26 april 2011

När läser du?

När läser du dina böcker?

Finns det någon speciell tid på dygnet då du läser?

Jag har funderat på detta och försökt se om det finns något mönster i min läsning. Men det är svårt. Alla dagar och veckor ter sig olika. Men det finns vissa tider då jag läser oftare än andra.

* På morgonen - om jag vaknar då jag helst vill vakna utan något planerat för dagen så kokar jag gärna en kopp te (lyxar ibland till med en macka) och läser. Antingen kryper jag ner under täcket igen, eller i soffan eller på balkongen. Det värsta är bara att om jag fastnar i boken så är det inte längre tidig morgon när jag kommer mig för att ta tag i dagen.

* Under dagen - jag har en sådant fantastiskt arbete där jag kan läsa emellanåt. Som bibliotekarie ska man hålla sig uppdaterad. Och på ett mindre skol-/folkbibliotek finns det ibland mer tid och ibland mindre. Men det finns åtminstone tid att läsa ibland. Mest ungdomsböcker.

* På eftermiddagen - detta är kanske den tid då jag läser minst på dygnet. Är jag själv så kan det hända att jag läser medan jag äter middag. Men med allt annat som pågår i livet så har jag inte ro att unna mig en timma eller två till läsning.

* På kvällen - ofta försöker jag lägga mig i tid för att kunna varva ner med en tekopp och en bok. Min trave böcker på sängbordet växer flera gånger i veckan. Och den lockar alltid till läsning! Nackdelen är att jag lätt blir så sömnig. Men en halvtimma minst brukar jag klara av.

* På semestern - en stor del av min packning består av böcker. Det räcker inte att ha en bok. Minst tre brukar följa, ofta fem eller fler. Ve och fasa om en skulle ta slut mitt i semestern och man inte har något mer?! Det fantastiska på semestern är ju att man får läsa läsa läsa. Det andra i livet som borde göras ligger inte o gnager bak i huvet.

* På sommaren - lugnet som infinner sig lockar till läsning. Man är ute i stugan, på vattnet, vid stranden, på gräset, i sommarnatten, inne i regnet. Sommaren är fyllt med bara bra tillfällen att läsa.

Just nu är det svårt att hinna med lika mycket läsning som jag brukar. Annat som ska planeras och pysslas med. Men läsning varje dag blir det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar