torsdag 7 april 2011

Vad jag gjorde en höst

"Vad jag gjorde en höst" av Jenny Björklund

En ung finlandssvensk författare. En debutant.

Här skriver hon själv om hur boken kom till. http://www.svb.se/bokfakta/debutant/jenny-bj%C3%B6rklund

Efter att ha läst det så förstår jag lite mer hur det kommer sig att boken är som den är.
Kapitlen inleds med nedräkning: 89 dagar innan, 17 dagar innan, 3 dagar innan...

Boken har egentligen inget driv. Utan det är den där nedräkningen som för berättelsen framåt. Man väntar på att få veta hon berättarjaget räknar ner inför. Boken känns mest som nedskrivna tankar, en dagbok, om hur en höst såg ut i personens liv. Den är lättläst och emellanåt poetisk.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tycka om denna bok. Och det brukar inte vara något gott tecken... För det är sällan jag inte tycker något om en bok. Allätare som jag är tycker jag om det bästa. Och att det tog mig över en månad att läsa ut den trots sitt lilla format och ynka 182 sidor...tja inte ett gott tecken det heller.

När jag läste om den i Btj-häftet lät den lovande...men jag blev besviken nu när jag läst den.

Tyvärr...



(boken lånad på biblioteket)

1 kommentar: