torsdag 5 maj 2011

Ät mig

"Ät mig" av Agnes Desarthe

En bok till av en fransk författare. Och förlaget [Sekwa]. Ett förlag jag gillar. Gillar deras böcker, gillar deras bindning, som pocket fast stabilare.

Myriam är en kvinna i fyrtioårsåldern, lite vilsen med ett förflutet hon vill lägga bakom sig. En hemlighet, en skamlig sådan. I ett försök att göra detta öppnar hon en restaurang. Börjar ett nytt liv med restaurangen, hon både bor och arbetar där.

Många timmar spenderar hon på sin restaurang, Chez moi. Hon prövar sig fram med smaker och kombinationer och lagar god mat. Det kommer få gäster som blir stamkunder, allt eftersom ökar besökarna, räcker det?

Genom boken för Myriam dialoger med levande och döda, människor hon mött och möter.
Ben , dyker bara upp i restaurangen en dag. Och kan precis allt det hon behöver hjälp med.
Grannen, blomsterhandlaren, som besöker restaurangen och uppvaktar.
Ali, grönsaksleverantören, en karaktär jag önskade skulle varit med redan från början i boken.

Det känns som att hon bit för bit åter finner glädjen i livet. Visst kan man klara sig ur svåra situationer. Det verkar i alla fall Myriam klara av.

Böcker om restauranger, caféer tycker jag om. En dröm jag har som jag får uppleva lite i bokens värld. Det tog mig lång tid att läsa boken. Ingen bok jag riktigt slukade. Ibland kändes den mindre bra. Men det är den inte. Den är väldigt bra. En typ av må-bra bok. Men ändå inte riktigt. Den känns tyngre än vad jag förknippar med må-bra böcker. Fast det förstås, man mår ju bra efter att ha läst den.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du har. Jag gillar den mycket och har lagt den som dagens Söndagslänk på www.bokmalen.nu.

    Ha en härlig dag!
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Va glad jag blir =) Kul att nån gillar det dom läser!

    Tack för dom fina orden.

    SvaraRadera