tisdag 24 maj 2011

Odd och frostjättarna

"Odd och frostjättarna" av Neil Gaiman

Neil Gaiman. En av mina favoriter. Älskar hans vuxenböcker och hans barn och ungdomsböcker. Han gör det så bra trots att han skriver till olika åldersgrupper. Jag fullkomligt älskar hans sätt att skriva om magin.

Odd och frostjättarna handlar såklart om Odd. Han är en haltande pojke som inte är särskilt omtyckt av de andra i byn. Han flyr ut till skogen en dag och där träffar han på en björn, en örn och en räv, som till hans förvåning kan prata. Det visar sig att just de tre djuren är gudarna Tor, Oden och Loke, som förvandlats av frostjättarna. Kommer Odd att kunna hjälpa dem? Han som har sån otur jämnt...

Jag trodde först att jag skulle bli besviken när jag började läsa. Saknade lite platsbeskrivningar och sånt. Men i en Hcg får det ju inte vara för mycket av det. Fast nog tycker jag det kunde varit lite mer. Tursamt nog så blev historien och läsningen trevligare efter några sidor. Jag vill så gärna tycka om alla Neil Gaimans böcker. Kyrkogårdsboken är ju helt fantastisk!!

Odd och frostjättarna är inte en av mina favoriter bland Gaimans böcker. Men nog så bra ändå. En lättsam historia om asagudarna och hur en liten pojke som är helt vanlig faktiskt kanske kan göra nåt stort ändå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar