onsdag 2 januari 2013

SLOW lev livet långsamt

"SLOW lev livet långsamt" av Carl Honoré

Jag varvar ofta min romanläsning med faktaböcker.
Det finns så mycket intressant att läsa om.
Jag har oftast någon faktabok på gång samtidigt som mina
romaner. Så att jag kan välja efter humör.

Igår kväll läste jag ut denna bok.

Den tar upp en rörelse som kallas SLOW.
Det började med Slow Food i Italien men har sedan dess
förgrenat siginom fler områden.
Alla möjliga områden i vardagslivet.

I boken beskriver författaren flera exempel där rörelsen
har visat sina framfötter.
Områden där snabbare inte alltid är bättre.

V behöver inte pressa ut mesta möjliga av den tid vi har.
Istället kan det vara mer givande att trappa ner på tempot
eller på antalet aktiviteter för att få mer energi.
Boken handlar inte om att avstå från teknik eller livets
moderniteter. Utan istället att hitta ett tempo
som fungerar just för dig.

Det boken gör är att visa på områden som man kan fundera över
hur man fördelar sin tid och framförallt fundera fram hur man
egentligen skulle vilja fördela sin tid.
En bok om att njuta av ögonblicket.
Leva i ögonblicket och inte låta det snabbt gå dig förbi.

Något som jag själv är väldigt dålig på.
Jag vill hinna med så mycket som möjligt.
Jag har börjat inse att det inte funkar för mig.
Jag mår dåligt av att stressa och det känns
som om livet går mig förbi.
Detta blev en bok som påminde mig om att livet är här och nu.

Vi väljer själva över vår tid, vårt liv
och vad vi tycker är viktigt att fylla det med.

Det är inte den nyaste boken, från 2004.
Men likväl mycket läsvärd om man tycker att livet går en förbi.


 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar