måndag 25 februari 2013

Åsen

Åsen av Katarina Fägerskiöld

Detta är författarens debutbok.

Jag har inte så mycket att säga om denna bok. Det var inte av mina bästa läsupplevelser. I mina ögon ingen riktigt höjdare.

Det lät som en intressant handling.
Sofi är tjugo år och jobbar som en piga, fast i nutid då. Hon utför allehanda sysslor på gården, även i familjen som barnpassning. Hon tycker väl egentligen inte att hon är bra på nåt och hon är rädd för ganska mycket.

Man får följa henne i hennes arbete. Boken handlar om att slösa bort sitt liv fast man kanske egentligen vill röra på sig. Och fast hon inte gör så mycket rör hon ändå på sig framåt.

Boken blev väldigt tråkig. Ingen större handling. Kanske hade jag kunnat tycka att den var lite bättre om språket varit annorlunda.
Jag tycker inte om att läsa böcker med alltför korta meningar. Det blir hackigt och flyter inte på. Det är inte rogivande för mig. Jag vill ha ett följsamt flyt som gör det svårt att lägga ifrån mig boken. Detta var tyvärr raka motsatsen. Fastän boken är rätt tunn och luftig i upplägget så tog det mig flera veckor att läsa ut den.

Framsidan däremot var snygg och lite känsla av retro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar