tisdag 21 maj 2013

The help (Niceville på svenska)

The help (Niceville på svenska) av Kathryn Stockett

Jag läste denna bok långt efter att den kom ut och var så där extremt populär.
Det är en sån där bok som jag ville spara på och ha gott om tid att läsa den, helst i sträck.
En sån där bok som jag bara visste är precis i min stil.

Jag lånade hem boken sommaren 2011 under semestern och tänkte att nu ska jag läsa den. Började läsa men insåg  efter något kapitel att jag kände igen boken. Så jag kollade i förteckningen vad den hette på engelska och insåg att jag köpt denna och att den stod i bokhyllan hemma. Eftersom jag helst ville läsa den på engelska lämnade jag tillbaka boken på biblioteket och började en annan bok.

Så glömdes boken bort. Så när vi skulle åka till Grekland på en riktig slappar bada-sola-läsa semester i två veckor så var denna bok ett självklart val. All tid i världen att läsa och låta sig bli uppslukad. Och det blev jag. Helt uppslukad av denna bok. Jag läste i solstolen, på stranden, i sängen på morgonen och på kvällen, på caféerna, ja överallt. Jag ville inte sluta läsa. Det var en sådan bok som jag inte ville skulle ta slut. Då man känner sig ledsen när man ser hur sidorna blir allt färre.

Med andra ord så är detta en bok jag absolut tycker är värd att läsas.
Kathryn Stockett skriver på ett fantastiskt sätt där man rycks med och kan se allting framför sig. Hon beskriver miljöer, händelser, personer på ett mycket bra sätt och lyckas med att förmedla känslan.

Skeeter är en vit kvinna i den högre medelklassen i 1960-talets Södern. Hon återvänder till Jackson Mississippi efter att ha studerat på universitet. Till en början är hon lite annorlunda eftersom hon studerat men snabbt faller hon tillbaka in i sina gamla spår och gamla vänskapskretsar. Men hon har ändå förändrats. Hon drömmer om att bli en författare och får jobb på den lokala tidningen med att svara på frågor till en kolumn om hem och städning. Hon lär känna två svarta hemhjälper för att klara av detta jobb.

Skeeter vill mer och tillsammans med Aibileen och Minny, hemjälperna, bestämmer de sig för att skriva en bok. En bok om hur verkligheten ser ut bakom de vita fasaderna. Hur livet kan te sig för hemhjälpen. Ett farligt uppdrag. För tänk om arbetsgivarna får reda på att det handlar om just staden Jackson. Därför döps staden till Niceville i boken.

De skriver om de svarta kvinnornas drömmar, längtan och hur de har behandlats av sina arbetsgivare. En del bra, kärleksfullt, respektfullt. Medan andra har förnedrats, diskriminerats och behandlats mycket illa.

Det är en fantastisk bok. Man glädjs och förfäras med karaktärerna.

Boken är till största del ren fiktion även om det säkerligen har sett liknande ut i Södern i USA. Kathryns familj hade även en egen hemhjälp och jag kan tänka att hon har varit en inspiration.

Om ni inte läst den gör det!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar