fredag 21 juni 2013

En hund och hans pojke

En hund och hans pojke av Eva Ibbotson

Vad? Harry fyller snart år. Det enda han önskar sig är en hund. Han är son till förmögna föräldrar som säger aldrig i livet! Hundar smutsar bara ner. Harrys pappa hittar Hundoteket. Där kan man hyra en hund för bara några timmar. Sagt och gjort. Harrys pappa hyr en hund över helgen i hopp om att Harry ska lessna. Harry vet inte detta utan tror att han har fått en hund i födelsedagspresent. Äntligen!! När de åker för att välja hund möter Harry Pricken som är precis den hund han vill ha. Och Pricken känner likadant. Den dagen Harry kommer tillbaka från skolan och Pricken är borta blir Harry förtvivlad. Harrys mamma har lämnat tillbaka Pricken. Harry vet inte vad han ska ta sig till. Tills han kommer på en plan...en plan som blir ett stort äventyr!

Jag? Detta blev Eva Ibbotssons sista bok. Ett fantastiskt avslut. En härlig bok om vänskap och lojalitet. Mellan hundar, mellan människor och mellan hundar och människor. Hunden är verkligen människans bästa vän i den här boken.
Har tidigare läst Flykten från Berganien som jag också gillade. Kanske att jag måste läsa ännu fler av hennes böcker.

Och? Jag blir nostalgisk och tänker på min gamla hund Laura som jag hade en gång i tiden. Samt Lukas som mina föräldrar fick ta bort julen 2012. Min egen längtan efter att än en gång skaffa hund blir inte precis mindre...Kanske vi inte ska vänta så många år till ändå...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar