torsdag 6 juni 2013

Vad? Jag? Och?

Jag har nyligen läst boken "Tala om böcker : boksamtal på bibliotek, i skola och på nätet" av Lena Kjersén Edman för jobbet.

En mycket bra bok för inte bara bibliotekarier och pedagoger. Alla kan ha nytta av denna och få tips hur man kan börja samtala om böcker med sina egna barn.

I den boken skriver Lena om Stefan Holm. Jo den Stefan, höjdhopparen. Han läser tydligen väldigt mycket. Han skriver en läsdagbok. På ett mycket enkelt sätt men som ändå får en att fundera lite över boken. Vad? Jag? Och?

Vad? skriv lite om boken. Vad den handlade om så att du kommer ihåg vilken bok det är. Stefan Holm tar ibland rakt av från bokens baksida.

Jag? Vad tycker du om boken? Vad funderar du kring? kanske skrivstilen, innehållet, osv. Nåt som fick igång dina funderingar.

Och? Den roligaste punkten. Något litet. En tanke som dök upp. En association till något minne. En mening som blev favorit.

Jag tyckte om detta sätt att skriva om böcker jag läst. Så jag tänker testa.
Tror också att det kan vara ett bra sätt att få barn och ungdomar att orka skriva läsdagbok. Istället för att skriva långa recensioner om enbart innehållet. Vad man tänkte när man läste boken är ju det som är intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar