tisdag 6 augusti 2013

Fallet med de försvunna böckerna

Fallet med de försvunna böckerna av Ian Sansom
Jag vet inte vad det var som fick mig att välja den här boken.
Titeln tilltalade mig.
Framsidan tilltalade mig.
Baksidans text tilltalade mig.

Jag vet inte heller vad det var som fick mig att fortsätta läsa denna bok.
Det händer inte särskilt mycket samtidigt som det händer en hel del.
Handlingen är lite enkelspårigt.
Samtidigt är det något som gör att jag fortsätter läsa och tycker att den är rätt bra på något plan.

Det finns en till bok utgiven som handlar om Israel Armstrong.
Jag kommer inte att läsa den. Jag tror det var just kopplingen med mitt yrke som fick mig läsa denna.

En bok om en bibliotekarie som får i uppdrag att leta reda på bibliotekets alla böcker som är försvunna för att kunna fylla en sjaskig bokbuss.
Israel Armstrong är en typisk bokälskande bibliotekarie. Vegetarian och går klädd i manchesterkostym. Han får äntligen ett jobb men det ligger på Irland. Själv bor han i London. I brist på biblioteksjobb flyttar han till Tundrum.
Väl framme får han veta att biblioteket har stängt, för gott. Istället är hans tjänst nu att köra en gammal bokbuss. Chefen "glömde" berätta detta. Och även att bibliotekets alla 15000 böcker är försvunna!
Israel får i uppdrag att hitta dessa böcker. Ett uppdrag han får slängt åt sig, ett uppdrag han motvilligt nästan inte går med på.
Hur ska han hitta alla böcker? Vem har stulit dem och varför?

Man får följa Israel i sitt uppdrag och läsa om hans olika teorier. Man undrar verkligen vem som kan ha gjort det och hur och om han någonsin kommer att lösa det.
Det låter som en deckare. Men är ingen genretypisk sådan. En humoristisk deckare i sådana fall.

Det som hände Israel är inte särskilt spännande, men man blir nyfiken. Karaktärerna i lilla orten Tumdrum är alla karaktärer av sitt eget slag som ger en krydda till historien.
Som sagt är det inte själva handlingen utan snarare karaktärerna, samtalen och miljöerna runt omkring som får mig att läsa vidare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar