tisdag 24 september 2013

Den blå dagboken

Den blå dagboken av James A Levine

Vad? Batik är en flicka i Indien, på femton år. Hon blir såld av sin far till en bordell. Där har hon vad hon kallar ett eget näste där hon "bakar kaka" med man efter man. Hon är duktig och väldigt omtyckt. Allt för att överleva. Man får läsa om hur hon invigs på detta ställe och tuktas till att inte ha några känslor. När hon var yngre, innan blev prostituerad, blev hon sjuk och fick komma till ett missionärssjukhus. Där fick hon lära sig att skriva. Och i det liv hon nu hamnat i är det hennes tillflykt. Hon får tag på en blå bok och där skriver hon om allt hon ser, hör och är med om.

Jag? Jag blir upprörd av att läsa såna här böcker. Att veta att barn lever ett sådant här liv är förkrossande. Jag känner att jag gör alldeles för lite! Men på samma gång vet jag inte vad jag ska göra. Trygg befinner jag mig i Sverige och blir alldeles för sällan påmind om den misär en större del av världens befolkning lever under.

Och? www.batukfoundation.org Gå in där och läs mer

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar