fredag 20 september 2013

Sågverksungen

Sågverksungen av Vibeke Olsson

Vad? Svartvik i Sundsvall. Sågverket. En dag står det helt tyst tillsammans med andra sågverk runtom i sundsvallstrakten. Det är strejk. Arbetarna vill ha tillbaka sina gamla löner. Brickens pappa är med och strejkar. Men Bricken får inte vara med. Även om hon själv också jobbar på sågverket. Hon är en ströflicks och jobbar hårt som alla andra. En riktig arbetarflicka från en arbetarfamilj. Vi får följa Bricken och hennes familj under sågstrejken som bröt ut i Sundsvall. Hur det är att vara arbetare och leva med knapra löner och slåss för sin överlevnad.

Jag? Historiska romaner har jag en förkärlek till. Det känns som att man får en historielektion på samma gång som en trevlig läsupplevelse. Jag dras så lätt med i boken. Det känns som att jag är där. Jag känner ofta att jag har hamnat i fel decennium. Jag vill hämta vatten i brunnen, och gå omkring i klänningar och sy mina egna kläder i fotogenljus.

Och? Detta är bara första delen i en serie. Den senaste kom ut för några månader sedan. En populär serie som folk står i kö för på biblioteket.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar