fredag 28 februari 2014

Lady Almina och verklighetens Downton Abbey av Lady Fiona Carnarvon


Vad? Lady Almina gifte sig med den femte earlen av Carnarvon och blev på så vis grevinna av Carnarvon och Highclere Castle.
Vi får följa henne under hennes tid som grevinna. Allt vad hon gjorde för att passa in i den rollen och hur kriget påverkade henne. Hon hade ett stort intresse för omvårdnad och öppnade sina hem för de sårade under första världskriget.
Ett storslaget liv som är svårt att föreställa sig.

Jag? Serien Downton Abbey är en av mina favoriter. När jag hörde om den här boken som handlar om Highclere Castle där mycket av serien spelats in så ville jag självklart läsa den. Det var mycket intressant att få läsa om grevinnan som var en enastående kvinna och som ligger till grund för Cora Crawleys karaktär. Medan man läser kan man se serien framför sig och inser hur mycket som är tagit från Lady Alminas liv.

Det mest fascinerande är tycker jag ändå att stället finns på riktigt. Och det livet var så vanligt i Storbritannien. Hon som skrivit boken är nu den åttonde grevinnan av Carnarvon och hon och hennes man tog över Highclere Castle 2001. Hon har alltså forskat i brev, dagböcker och foton och tagit reda på slottets historia.
Och? Har ni inte sett serien Downton Abbey, gör det!! 
 Och om ni älskar serien och vill veta om det verklige Highclere Castle, läs den här boken.



Läs även andra bloggares åsikter om ,
Provläs boken på bokus
Länk till adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar