fredag 7 mars 2014

Resan till sommaren av Anna Helgesson


Freja är tio år. Utanför sin lägenhet träffar hon en pojke som heter Rami och kommer från Afghanistan. I lekparken så berättar Freja om sin absoluta favoritplats. Hennes alldeles eget sommarparadis. Där bor morfar och mormor och hon brukar alltid vara där på somrarna.

Rami vill veta mer om allt det som Freja berättar. Just nu är det dock höstlov. långt ifrån sommaren. Men Freja har ett magiskt halsband och tillsammans så åker de på en tidsresa med hjälp av halsbandet. De åker till hennes sommarparadis och Rami får vara med om allt Freja berättat om.

En bok om en plats som är nästan magisk, i alla fall i barnens ögon. Allt är perfekt, nästan. Ett varmt soligt, sommarsverige. Och man kan känna värmen och sommaren när man läser.

Boken är fylld av kärlek, familjegemenskap och sommar. Men även om sorg och saknad. Man får en liten glimt av hur det kan vara när två barn från olika kulturer möts och delar med sig av sina erfarenheter.


Läs även andra bloggares åsikter om ,
Provläs boken på bokus 
Länk till boken adlibris

2 kommentarer:

  1. Hej Johanna!
    Vad roligt det var att hitta till din blogg och vad roligt att du läst och skrivit om min bok Resan till sommaren! Jag kan inte låta bli att googla min bok då och då och ramlade över din blogg idag. Kul och inspirerade att få boktips också!
    Jag tror jag kan läsa mig till att du gillade den! :)
    Trevlig sommar!
    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul att du hittade min blogg :)

      Vore jag författare skulle jag nog också googla min bok då och då o se vad folk skrev om den ;) absolut!!
      man vill ju som veta om den fallit i god jord eller inte.

      kul att du kommenterade också!

      Radera