onsdag 23 april 2014

Livets aviga och räta av Kate Jacobs

Vad? Walker & Dotter är en liten hemtrevlig garnaffär I Manhattan. Georgia, tillsammans med sin dotter Dakota är personerna bakom namnet. Georgia är en ensamstående mamma med en tonårsdotter.

I butiken får hon hjälp av Peri som studerade till advokat men bestämde sig för att satsa på att designa väskor och behöver lite extra pengar. Anita en varm gammal dam som förlorat sin man och blivit som en mor för Georgia.

Sen finns vänner K.C, Lucie och flera andra. Varje fredag samlas ett antal kvinnor och stickar och pratar och äter kakor eller bara det ena eller det andra. Walker & Dotter är en mötesplats för skvaller och umgänge. Och ett enormt stöd för Georgia visar det sig när tillvaron vänds upp och ner.
 
Jag? Jag stickar på min fritid. Framförallt under vinterhalvåret. Har svårt att sitta stilla och göra ingenting. Så därför är det perfekt att ha en stickning att hålla på med när man ser film eller serier. Och gillar man att sticka, eller virka, för den delen så känns ju denna bok som en självklarhet att läsa. Den lilla garnbutiken och fredagsstickträffarna vill man mer än gärna ta del av och stöta på i verkligheten. Nu väntar att läsa fortsättningarna.
Och? Detta är första boken om Walker & Dotter. Det finns två till. Jag har även läst lite lösa planer om att den första boken ska bli film. Julia Roberts har köpt rättigheterna till filmen men ännu tror jag inte att den har börjat filmats. Det var många år sedan det var på tapeten så man får väl se om det blir av. Men jag skulle gärna vilja se den filmen.
 

Läs även andra bloggares åsikter om ,
Länk till adlibris, bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar