fredag 23 maj 2014

Mitt bultande hjärta av Alf Kjetil Walgermo

Amanda är tretton år, ska snart fylla fjorton. Hennes bästa kompis heter Jenny och de har varit bästa vänner i åtta år.

I skolan har det börjat en ny kille, David. Den finaste killen Amanda har sett och hon är stormförälskad i honom. Men tycker han om henne tillbaka?

Amanda lever ett vanligt tonårsliv fylld av alla känslostormar som medföljer. Fram tills att hon en dag tuppar av och de får reda på att hennes hjärta inte är som det ska. Det är för stort för hennes kropp och pumpar inte som det ska. Amanda orkar allt mindre och mindre. Ibland tar hon sig inte ens uppför trappen till sitt rum.

Hon brottas med sin sjukdom och samtidigt med alla känslorna för David. Kommer han ens att vilja vara med någon som inte orkar springa, bada, dansa och skratta? Någon som har ett för stort hjärta?

När jag läste baksidan av denna bok tänkte jag på "Förr eller senare exploderar jag".
Att vara sjuk under sitt tonårsliv samtidigt som man brottas med allt som tonåren medför och en kärlekshistoria.

Men jag blev såklart besviken. Den här hade inte mycket att komma med. 
Språket var kort och jag fick inget riktigt flyt. Den skapade inte mycket bilder i mitt huvud. Ingen känsla för karaktärerna, okey kanske lite för Amanda.

Boken var alldeles för förutsägbar och lämnade inte mycket att läsa mellan raderna.

Tyvärr inte någon vidare bra bok, inte för mig iaf.



 Läs även andra bloggares åsikter om ,

Provläs boken på bokus
Länk till adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar